reklama

Fenomén hypermarket

Už ste tiež niekedy zistili v nedeľu na obed, že nemáte tie správne ingrediencie na prípravu obeda? Alebo - navštívila resp. ohlásila sa neočakávaná návšteva a vy jej nemáte čo ponúknuť pod zub a bar je rovnako prázdny? V minulosti sme zašli (myslím tie roky po revolúcii) do najbližšej Večierky, ktorých bolo ako maku a náš problém bol zažehnaný. Dnes sa ponúka jednoduché riešenie, avšak omnoho elegantnejšie, štýlovejšie a pre niekoho snáď i imidžovejšie. V posledných pár rokoch sa u nás tak ako v okolitých krajinách postupne udomácňujú tzv. hypermarkety. Sú to väčšie alebo menšie obchodné reťazce spoločností (zväčša zahraničných), ktoré sa usilujú na ploche rádovo niekoľko 100 metrov štvorcových predávať tovar a služby širokému spektru kúpychtivých zákazníkov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Obrázok blogu

Predbežné výsledky ukazujú, že sa im na Slovensku (a vo všeobecnosti i v krajinách bývalého tzv. Východného bloku) celkom darí. Aké sú príčiny ich úspešnosti a vyhľadávania bežným obyvateľstvom týchto krajín? V prvom rade ide zrejme o túžbu spotrebiteľov vyrovnať sa tým zo „Západu“ v spôsobe tzv. veľkých nákupov pod jednou strechou s veľkými bezplatnými parkoviskami a určite aj spoznávanie nových foriem predaja. Vo veľkopredajniach typu hypermarket totiž nenájdeme takmer jediného „predavača - profesionála“ (zväčša len tzv. dokladačov), zato si však každý tovar môžete takpovediac ohmatať a vyskúšať. Skúste sa s niekým z predajného (ak sa ním dá v pravom zmysle nazvať) personálu o niečom odborne poradiť. Už dopredu Vás ľutujem...Veľkopredajne sú však náročné na predajnú plochu, a tak sa museli po vzore svojich predchodcov „vysťahovať na periférie“ miest. To by pre koncentráciu množstva nakupujúcich a ich frekvenciu na relatívne „malom“ priestore mohlo viesť ku kolapsom v doprave, takže a priori sa zdá byť problém vyriešený... A čo s tými, ktorým sú tieto miesta z dôvodu nevlastnenia automobilu prakticky nedostupné? Tým ostáva len občasná kyvadlová doprava, ktorou chce hypermarket naviesť ilúziu dostupnosti širokým masám obyvateľstva. Pravdou však je, že služby hypermarketov z drvivej väčšiny využíva iba „mobilné“ obyvateľstvo, ktoré vzhľadom na mobilitu a možnosť naložiť väčšie množstvo tovaru tvorí najväčší obrat. Tým sa dostávame k otázke, komu sú tieto typy obchodov vlastne určené.Aj keď po roku 1989 počet rodín vlastniacich auto rapídne stúpol, neznamená to ešte automaticky sa zvyšujúcu životnú úroveň obyvateľstva. To znamená len jedno. Hypermarkety sú dosiahnuteľné dopravou, nie sú však ešte stále dostupné cenami pre úplne každú sociálnu triedu. Nájdeme tu zrejme bohatú zmes spotrebiteľov, avšak evidentne každého k návšteve hypermarketu motivujú iné pohnútky. Sú tu skupinky ľudí, ktorí, nehľadiac na ceny, potrebujú rýchlo nakúpiť za akúkoľvek cenu – svoj objekt nákupu majú zväčša dopredu definovanýĎalšia skupina sú spotrebitelia, ktorí síce vedia, čo chcú, ale prevažuje u nich finančné hľadisko, takže vyberajú a nakoniec aj vyberú. Najsilnejšou skupinou u nás bude zrejme skupina ľudí, ktorá príde kúpiť v pravidelnom časovom intervale najnevyhnutnejšie tovary (potraviny, oblečenie). Nie práve najmenšou bude aj skupina sociálne slabších občanov, nakupujúcich takmer denne, resp. obdeň, avšak v podstatne menšom objeme. Poslednou skupinou (prienikom ktorej môžu byť všetky skupiny) sú tzv. impulzívni spotrebitelia a ich impulzívne nákupy.Aj keď do veľkej miery je predaj a nákup v hypermarketoch anonymný a individuálny (len ťažko by ste našli niekoho, kto by vám profesionálne poradil) usilujú sa predajcovia navodiť dobrý pocit a náladu pri nákupe. V obchodných centrách vyhráva príjemná hudba, všade funguje klimatizácia, čisté hygienické zariadenia, možnosť občerstviť sa, detské kútiky, kde si rodičia „odložia dieťa“. Hypermarkety ako novodobé centrá oddychu a zábavy. Tu by som sa pristavil pri probléme nakupovania s deťmi od útleho detstva. Vzbudzuje to vo mne dojem, že už v beztak konzumnej spoločnosti budujeme v deťoch silné materiálne cítenie a čisto konzumné návyky.Prednedávnom rezonovala spoločnosťou otázka, či je morálne a etické ponechať otvorené obchody (najmä zrejme hypermarkety) aj v nedeľu. Iniciátori poukazovali na práva zamestnancov, ale i povinnosti zamestnávateľov voči nim, ako aj na úpadok rodiny a duchovného života verejnosti. Akcia bola neúspešná. To nakoniec aj predznamenáva, že vývoj v tejto oblasti sa bude musieť uberať trhovým smerom a nie regulatívnymi zásahmi štátnej moci. Ale, aký vplyv na rodinu má možnosť nakupovať prakticky neobmedzene? Iste nie nezanedbateľný. Je však vecou „správnej“ výchovy, aby komunikácia v rodine nebola obmedzená len na komunikáciu o jej nákupnom správaní, ale aj o duchovnom živote (kultúra, šport, aktívny oddych, návšteva rodín a priateľov...) Opačne by to malo za následok úpadok spoločnosti ako takej, čo by v konečnom dôsledku určite neprinieslo úžitok ani spomínaným nadnárodným obchodným reťazcom.Nákupmi v hypermarketoch sa jedinec stáva čím ďalej, tým viac pohodlným (všetko mám pod jednou strechou). Nesie to zo sebou zrejme naša doba, ktorá je viac a viac hektická a náročná, no nezostáva priestor na náš voľný čas. Jedinec, zaradením sa do šíku spotrebiteľov nakupujúcich v sieti hypermarketov, sa v podstate, paradoxne, vzďaľuje svojej podstate, stráca sa v dave. Jeho individualita a výnimočnosť je silne atakovaná agresívnymi reklamnými kampaňami obchodných reťazcov. Odolá? Mimochodom, všimli ste si jeden chronicky častý úkaz? Akcia. To opojné slovo, spájajúce v sebe výhodnosť, kvalitu a neopakovateľnosť. Aké je však naše sklamanie keď v deň D (nedajbože pár dní po zahájení akcie) nenájdeme ponúkaný a inzerovaný tovar – á propos, chúďatá naše poštové schránky, ktoré len ťažko zvládajú nápor reklamných letákov všetkých druhov a všemožných výhodných nákupov v akciách a s tým spojených zliav.„Chybička se vloudila...“ – ako by povedali naši českí susedia – treba čítať aj tie drobno vysádzané písmenká. Totiž ponuka platí len do vypredania zásob. A koľko tovaru bolo v skutočnosti objednané a reálne aj dodané? To zostáva zahalené pláštikom obchodného tajomstva. Áno, lebo ak ide o niečo v tomto type predaja prostredníctvom výhodných akcií, tak to je len a len prilákanie zákazníka na miesto činu. Veď on si už aj tak niečo vyberie a zaplatí. A o to predsa v obchode ide, nie? Jednoducho predať za každú cenu. Dnes už nie je totiž problém niečo vyrobiť ale - predať.A aký dôsledok vyplýva z nástupu hypermarketov na trh? Zákonite, pod tlakom cien, museli mnohí drobní obchodníci zatvoriť svoje prevádzky a prepustiť pracovníkov. V prípade stredne veľkých prevádzok išlo a pôjde zrejme o predaj do rúk stredne veľkým obchodným reťazcom, ktoré ako jediné, zdá sa, môžu zatiaľ úspešne čeliť ofenzíve „obrov“. Po tzv. „launchingu“ hypermarketov s ich nízkymi uvádzacími - dumpingovými cenami teraz prichádza obdobie zvyšovania cien pre koncových odberateľov (ich obchodná stratégia – najprv znič konkurenciu, potom si vychutnaj monopol) a konečne aj diktovanie si podmienok dodávateľom. V krátkej dobe nás zrejme ešte čaká fáza kartelových dohôd, po ktorých by spotrebiteľ snáď konečne dozrie a prehodnotí aj svoje nákupné správanie.Trendy v tejto oblasti v Európe dokazujú, že spotrebiteľ po prechodnom čase uprednostňovania nákupov na poslednú chvíľu a pod jednou strechou predsa len dáva neskôr dôraz na jeho jedinečnú osobnosť, priamy kontakt s predávajúcim a profesionalitu, i keď za vyššiu cenu. A priznajme si ešte jedno. Že sa dnes už viac stretávame na takých miestach, ako je super či hypermarket? V minulosti to bola príroda, kaviareň, kultúrne podujatie... Cez víkendy dnes môžeme zastihnúť celé rodinky brázdiace chodby hypermarketov v podstate v bezcieľnom sliedení po výhodných nákupoch. Hlavne, že vyplníme voľný čas. Tak ak je toto „hudba“ budúcnosti, pán Boh s nami... Pred nami je však ešte dlhá cesta, na začiatku ktorej stojí tak uvedomenie si vlastnej výnimočnosti, ako aj priaznivejšie ekonomické predpoklady a podmienky na oboch stranách „predajného pultu“. Ale napriek všetkému, prajem Vám príjemný nákup v tom „Vašom“ obchode.

Pavel Horák

Pavel Horák

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Občan tejto planéty a večný idealista... Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťKultúraZdravieVedaFikciaNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu